Wystawa „Młoda krew”
22 września 2024 roku odbył się wernisaż wystawy „Młoda krew”, zorganizowanej przez dra hab. Petera Javorika, w Šarišskim muzeum w Bardejowie. W wydarzeniu brali udział pedagodzy z wydziału, studenci oraz kilku absolwentów.
Wystawa jest częścią trilogii poświęconej współczesnej polskiej szkole plakatu. Prezentuje prace młodszej generacji artystów w wieku 20-45 lat, którzy eksplorują różne dziedziny grafiki. Na ekspozycję składa się 80 plakatów o różnorodnej tematyce, w tym teatr, literatura, film oraz wydarzenia kulturalne.
Šarišské múzeum – Radničné námestie 13 Bardejov
Współczesny polski plakat – Młoda krew
W Libresse Löwy nie byłem nowicjuszem. Przez kilka lat miałem okazję wystawiać tam swoje plakaty oraz prace chińskich projektantów typografii. Podczas PQB21 zorganizowałem wystawę wenezuelskiego projektanta Juana Madriza, która, podobnie jak wcześniejsze, miała minimalistyczny charakter. Pomysł zaprezentowania polskiego plakatu na wschodniej Słowacji, w kolorowym i turystycznym miasteczku Bardejov, zrodził się w 2022 roku, kiedy to w Libresse Löwy rozpoczęła się inicjatywa promowania polskich plakacistów. Wystawa miała obejmować 20 plakatów w formacie B2 (50×70 cm) z częstotliwością czterech wystaw rocznie. Autorzy mieli przesłać od 50 do 150 plakatów, z których następnie wybierałem kuratorską serię oraz projektowałem plakat promujący wystawę. Plan zakładał zmianę koncepcji – wybrani czterej polscy plakaciści mieli w swoich pracach skoncentrować się bardziej na ilustracji niż na konceptualnym minimalizmie.
Pierwszym autorem był projektant ze Szczecina, Leszek Żebrowski, którego plakaty zawierają więcej ilustracji, malarstwa oraz ręcznej typografii. Następnie zaprezentowano Nikodema Pręgowskiego, który również reprezentował styl typowy dla polskiego plakatu. W 2022 roku udało mi się zrealizować jedynie te dwie wystawy. Trzecia, w 2023 roku, była autorstwa Bartosza Mamaka, którego plakaty powstają z maleńkich miniatur, które po zastosowaniu różnych skomplikowanych technik przekształcają się w niesamowite ilustrowane dzieła. Czwarta wystawa to prace Patricii Longawy, znanej z dynamicznego, pełnego kolorów stylu, tworzącej piękne ilustrowane plakaty.
Jesienią 2023 roku zaczęto przygotowania na przełomowy rok 2024, w tym sześć wystaw w Libresse Löwy, planowanych co dwa miesiące. Wśród zaproszonych autorów znaleźli się Szymon Szymankiewicz, Łukasz Klisz, Lex Drewinsky, Tomasz Broda, Władysław Pluta i Michał Kacperczyk. Równocześnie rozpoczęła się współpraca z Muzeum Szarym w Bardejowie, mająca na celu prezentację współczesnego polskiego plakatu.
Polska sztuka plakatu jest najszerzej kojarzona z Polską Szkołą Plakatu, której założycielami byli Henryk Tomaszewski, Tadeusz Trepkowski, Eryk Lipiński, Roman Cieślewicz, Jan Młodożeniec, Franciszek Starowieyski, Jan Lenica, Waldemar Świerzy, Walerian Borowczyk, Wojciech Fangor i inni. Polska Szkoła Plakatu wciąż się rozwija, a liczba młodych autorów szacowana jest na 800—1000, co skłoniło nas do stworzenia koncepcji trylogii wystaw.
Plan obejmuje trzy kategorie wystaw, podzielone według grup wiekowych. Rozpoczynamy od najmłodszego pokolenia „Młoda krew”, w przedziale wiekowym 20—45 lat. Ta grupa jest prawdopodobnie najmniejsza, ale wierzę, że z czasem się rozrośnie. Druga wystawa, zatytułowana „W połowie drogi”, odbędzie się w 2025 roku i będzie poświęcona najliczniejszej grupie projektantów w wieku 45—60 lat. Trzecia wystawa, „Dojrzałe wino”, zaprezentuje twórców w wieku 60+ i odbędzie się w 2026 roku.
Na obecnej wystawie można zobaczyć najnowsze pokolenie, które, oprócz plakatów, angażuje się także w inne dziedziny grafiki, co znajduje odzwierciedlenie w ich twórczości. Autorzy samodzielnie wybierali swoje najlepsze plakaty i przesyłali je na mój krakowski adres, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów międzynarodowej wysyłki. Wystawa obejmuje różnorodne tematy, takie jak plakaty teatralne, w tym „Balladyna” Juliusza Słowackiego, oraz plakaty literackie poświęcone Wisławie Szymborskiej, Zdzisławowi Schubertowi czy Dantemu Alighieriemu. Znajdują się również plakaty filmowe, takie jak te dotyczące pierwszego słowackiego horroru „Svetlonoc” Terezy Notowej lub festiwalu filmowego Octopus. Nie brakuje także plakatów muzycznych, na przykład dla jazzu czy hip-hopu. Największą część stanowią plakaty kulturalne, promujące różne wydarzenia, takie jak Festiwal Znaków, Satyrykon, Igrzyska Europejskie w Krakowie i inne. W wystawie znajdują się również plakaty poświęcone tematom społecznym i politycznym.
Na bieżącej wystawie zaprezentowano 80 plakatów autorstwa 82 młodych współczesnych polskich projektantów. Obecnie zaczynam przygotowywać kolejną kolekcję, poświęconą średniemu pokoleniu współczesnego polskiego plakatu, zatytułowaną „W połowie drogi”, której wystawę można oczekiwać w 2025 roku.
Teskt przetłumaczony z języka słowackiego
Pedagodzy:
Studenci:
Absolwenci: