Oficjalna witryna Wydziału Form Przemysłowych ASP w Krakowie

Wystawy

29 / 04 / 2025

Wystawa Krakowska Szkoła Projektowania Środków Transportu 1964-2024 na Uniwersytecie Bielsko-Bialskim



29 / 04 / 2025


24 kwietnia odbył się wernisaż wystawy „Krakowska Szkoła Projektowania Środków Transportu 1964-2024”. Dziękujemy wszystkim, którzy byli z nami podczas otwarcia!

Kto nie zdążył, ma jeszcze sporo czasu – wystawa dostępna jest do 30 maja 2025 w budynku Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego (ul. Willowa 2, Bielsko-Biała, Budynek L, IV piętro). Zapraszamy do obejrzenia ekspozycji prezentującej 60 lat historii polskiej myśli projektowej w dziedzinie transportu. Poniżej dzielimy się kilkoma zdjęciami z wernisażu. Więcej w naszej galerii!

___

KRAKOWSKA SZKOŁA PROJEKTOWANIA ŚRODKÓW TRANSPORTU

Wystawa jubileuszowa z okazji 60-lecia powstania Wydziału Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie to fascynująca podróż przez dekady, w których projektanci WFP mieli kluczowy wpływ na rozwój motoryzacji i wzornictwa. Wydział ten, znany z innowacyjnego podejścia do projektowania, przez lata kształtował projektantów, którzy podejmowali współpracę z przemysłem motoryzacyjnym w Polsce i za granicą.

Celem wystawy jest pokazanie różnorodności realizowanych projektów na przestrzeni lat – od małych pojazdów miejskich, przez samochody terenowe i motocykle elektryczne, aż po wnętrza samochodów. Pomysł został zapoczątkowany poprzez premierę i promocję książki Krakowska szkoła projektowania środków transportu 1964-2024 na WFP, która stała się punktem wyjścia do powstania wystawy.

Wystawa została podzielona na kilka części. Projekty prezentowane są od najnowszych, które ukazują przyszłościowe wizje, po te historyczne, które stanowiły kamienie milowe w rozwoju przemysłu. Dzięki takiemu układowi, odwiedzający mogą prześledzić ewolucję projektowania środków transportu na przestrzeni lat, porównując jak kształtowały się innowacyjność, funkcjonalność i estetyka.

Współpraca z przemysłem samochodowym, zwłaszcza w okresie PRL-u, była kluczowa dla rozwoju polskiej myśli technicznej. W historii WFP znaczącą rolę odegrała współpraca z Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym FSM w Bielsku-Białej dotycząca rozwoju pojazdów miejskich. To tutaj narodził się pomysł przeniesienia napędu w kultowym Fiacie 126p z tyłu na przód, co mogło zrewolucjonizować konstrukcję tego modelu. Choć projekt nie trafił do masowej produkcji, pokazał ogromny potencjał polskich projektantów i inżynierów, dając impuls do dalszych prac nad nowymi pojazdami.

Projektowanie pojazdów specjalistycznych stało się kluczowym wyzwaniem dla dizajnerów z WFP. Przykładem może być wóz transmisyjny, zaprojektowany dla Telewizji Polskiej, który został przekształcony z autobusu w mobilne centrum nadawcze. Ważnym punktem wystawy są także pojazdy ratownicze, takie jak Felix – dedykowany dla ratownictwa lotniczego. Prezentowane są także funkcjonalne pojazdy dostosowane do ekstremalnych warunków, które pokazują innowacyjne podejście do ergonomii i technologii. Równie inspirujący jest projekt przyczepy, służącej do transportu rannych na froncie, który został wielokrotnie nagrodzony. Wystawa przedstawia innowacyjne projekty związane z pojazdami autonomicznymi.

Przykładem jest projekt pojazdu miejskiego EVE-1, w którym zastosowano m.in. elastyczną aranżację wnętrza oraz dobrze dostosowany interfejs.

Na przestrzeni lat, WFP podejmował współprace międzynarodowe. Dzięki nawiązanym kontaktom z takimi firmami jak Volkswagen, Opel, Rolls-Roys, Pininfarina czy Ricker, studenci mieli szansę zdobywać doświadczenie w największych koncernach motoryzacyjnych na świecie. Działalność Wydziału przyczyniła się do międzynarodowej kariery wielu młodych projektantów, którzy dziś wprowadzają innowacyjne pomysły do branży motoryzacyjnej.

Wydział Form Przemysłowych ASP w Krakowie przez 60 lat swojego istnienia kształtuje dizajnerów, którzy mają istotny wpływ na wizje przyszłości w wielu dziedzinach projektowania. Jubileuszowa wystawa jest doskonałą okazją, by zobaczyć fragment działalności krakowskiej szkoły projektowania, który stanowi duży wkład w rozwój środków transportu.


udostępnij Udostępnij na LinkedIn Udostępnij na LinkedIn
Udostępnij na Facebook Idź do Facebook
Udostępnij na Twitter Udostępnij na Twitter